ΟΡΕΙΝΗ ΑΡΚΑΔΙΑ
Βυτίνα το καταφύγιο του Μαινάλου
Πλοιάρχου Λ.Σ. ε.α. Νικολάου Γκλεζάκου
Αντιπροέδρου Λέσχης Αξιωματικών Λ.Σ.
Στα λημέρια του Κολοκοτρώνη, στην πανέμορφη Βυτίνα, περάσαμε ένα όμορφο χειμωνιάτικο Σαββάτο στις 30 Μαρτίου.
Νωρίς το πρωί με δυο πολυτελή πούλμαν βάλαμε πλώρη για την ορεινή Αρκαδία με τις σπάνιες ομορφιές, με πρώτη στάση για καφεδάκι στο Σπαθοβούνιον, λίγα χιλιόμετρα πριν την σήραγγα Αρτεμισίου και αμέσως μετά επισκεφθήκαμε την ιστορική Ιερά Μονή Κερνίτσης στις πλαγιές του Μαινάλου, όπου προσκυνήσαμε τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας μας,
Το Μοναστήρι βρίσκεται σε υψόμετρο 840 μέτρα και όπως μας ενημέρωσε η Ηγουμένη, η Ιερά Μονή έπαιξε σημαντικό ρόλο στην Επανάσταση του 1821. Στα χρόνια της τουρκοκρατίας ήταν κρυφό σχολειό και καταφύγιο των κατατρεγμένων. Εδώ έστειλε την οικογένειά του ο Κωνσταντής Κολοκοτρώνης για να την προστατεύσει από τους Τούρκους.
Επίσης έγινε λεπτομερής αναφορά στα θαύματα της Μεγαλόχαρης.
Σε μικρή απόσταση από το μοναστήρι αράξαμε στην μαγευτική Βυτίνα, με τα πετρόχτιστα σπίτια και τα λιθόστρωτα δρομάκια, κτισμένη σε υψόμετρο 1033 μέτρων που μοιάζει να είναι κρυμμένη στην ορεινή αγκαλιά του Μαινάλου.
Στην πανέμορφη πλατεία δεσπόζει η πετρόκτιστη εκκλησία του Αγίου Τρύφωνα, δίπλα το Δημαρχείο και γύρω γύρω παραδοσιακές ταβέρνες, καφενεία, καφετέριες, καταστήματα με τοπικά προϊόντα, βότανα, ελατίσιο μέλι, τραχανά, χυλοπίτες, μυζήθρα, γραβιέρα, κ.α., καθώς και αναμνηστικά ξυλόγλυπτα χειροτεχνήματα.
Η επιστροφή στην Αθήνα και τον Πειραιά συνδυάστηκε με την εκτός προγράμματος παράκαμψη προς το χώρο της Αρχαίας Μαντινείας όπου μας περίμενε μια μεγάλη έκπληξη, καθώς αντικρίσαμε το ιδιαίτερο συγκρότημα της Αγίας Φωτεινής, έργο του Μαντινειακού Συνδέσμου με έναρξη αναδομής τον Απρίλιο του 1971 και ολοκλήρωσή του στα τέλη του 1973.
Ο ναός δεν ανήκει σε κανένα γνωστό ρυθμό, είναι τρισυπόστατος, έχει τρία ιερά. Το μεσαίο τιμάται επ’ ονόματι της Αγίας Φωτεινής, το βόρειο του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού και το νότιο του Αγίου Φιλίππου.
Ολόκληρος ο ναός που έχει χαρακτηρισθεί ως ο πιο ανορθόδοξος ναός της Ελλάδος, βασίζεται σε αρχαίους αρχιτεκτονικούς νόμους της στατικής τέχνης και καθώς τον κοιτάς με δέος αναρωτιέσαι αν είναι βυζαντινός ή νέος, η δε τεχνοτροπία του ναού θυμίζει Γκαουντί ή νέο Παρθενώνα.
Έχουν ειπωθεί διάφορες απόψεις για την αρχιτεκτονική της Αγίας Φωτεινής, το κτίσμα της οποίας αποτελεί ένα κράμα διαφόρων ρυθμών, επιδιώκοντας να αποτελέσει μία γέφυρα πολιτισμών.